Saturday, April 09, 2011

@ Mac 2011 Trip To New Delhi 5H4M (Part 1)


Hari-1 Rabu 09/03/2011
10.45am Bertolak dari Airport Kota Bharu ke LCCT KL coz flight dr KL ke Delhi pukul 5.30pm ptg. Selamat tinggal KB n Delhi..here I come….
03.15pm check-in flight utk ke Delhi….
Dalam flight ini aja yg menjadi hidangan utk malam ini….






New Delhi Airport – Indira Gandhi International Airport….11.00pm waktu India







Hotel penginapan (transit) malam pertama sampai di New Delhi sebelum bertolak ke Agra esok pagi…..

  

Hari-2 Khamis 10/03/2011
08.00am (waktu India) Breakfast dulu kat hotel sebelum bertolak ke Agra….guide kata dlm 3 jam perjalanan ke sana…..





Hari pertama dah jumpa capati…

Inilah bas yang akan kami naiki selama 5 hari berada di India….



Tak sabar rasanya nak tengok Taj Mahal….
Dan ini pula sepanjang perjalanan….pengangkutan awam yang ada…betul-betul macam dalam filem…





Dan ini pula tengoklah tol plazanya……


Sampai di Agra dah pukul 02.00pm waktu India…so kita orang check-in hotel di Agra dan lunch dulu sebelum bertolak ke Taj Mahal….









Menginap di Siris Hotel Agra dan kita orang disambut dgn kalungan bunga juga sebagaimana semalam semasa kat airport….




Setelah selesai makan dan sembahyang kami di bawa ke Taj Mahal…

Taj Mahal dianggap sebagai salah satu daripada lapan keajaiban dunia, dan beberapa sejarawan Barat telah mencatatkan bahawa keindahan arsitektur tidak pernah dilampaui.Taj adalah monumen yang paling indah yang dibina oleh Mughal, pemerintah Muslim di India.Taj Mahal dibina seluruhnya dari marmar putih.keindahan senibina yang menakjubkan adalah di luar keterangan yang mencukupi, terutama saat fajar dan matahari terbenam. Taj tampak bersinar dalam terang bulan purnama.Pada pagi yang berkabut, para pengunjung pengalaman Taj seolah terhenti bila dilihat dari seberang sungai Jamuna.
Taj Mahal dibina oleh seorang Muslim, Maharaja Shah Jahan (meninggal 1666 M) di dalam memori dari isteri tercinta dan ratu Mumtaz Mahal di Agra, India.Ini adalah "elegi dalam marmar" atau ada yang mengatakan sebuah ekspresi dari sebuah "mimpi."Taj Mahal (ertinya Crown Palace) adalah Makam bahawa rumah makam ratu Mumtaz Mahal di majlis rendah.Makam Shah Jahan ditambah nanti.nama asli ratu adalah Arjumand Banu. Dalam tradisi dari Dinasti Mughal, wanita penting dari keluarga kerajaan diberi nama lain di perkahwinan mereka atau pada beberapa peristiwa penting lain dalam hidup mereka, dan bahawa nama baru yang biasa digunakan oleh masyarakat. nama asli Shah Jahan adalah Shahab-ud-din, dan ia dikenali sebagai Putera Khurram sebelum naik takhta pada tahun 1628.
Taj Mahal dibina selama dua puluh dua tahun, menggaji dua puluh ribu pekerja.Ia selesai pada 1648 CE dengan bayaran 32 Rupee Juta. Dokumen pembinaan menunjukkan bahawa arkitek tuannya itu Ustad Isa, arkitek Islam terkenal pada masanya. Dokumen mengandungi nama dari mereka yang bekerja dan persediaan bahan bangunan dan asal mereka. pengrajin Ahli dari Delhi, Qannauj, Lahore, dan Multan dipekerjakan. Selain itu, banyak pengrajin Muslim terkenal dari Baghdad, Shiraz dan Bukhara bekerja pada tugas-tugas khas banyak.
 

Ini adalah pintu masuk ke Taj Mahal…



 Taj Mahal…wow menakjubkan….











Dah puas jalan-jalan….bergambar….melihat apa yang patut….kita orang di bawa pula ke Agra Fort……


Agra Fort dibina terutama sebagai suatu bentuk ketenteraan oleh Akbar pada tahun 1565, batupasir benteng Agra merah itu sebahagian diubah menjadi istana selama Shah Jahan.Walaupun struktur utama dibina oleh Akbar, penambahan masih banyak lagi yang dibuat oleh cucu-nya. Ini benteng besar adalah 2,5 km panjang dan dianggap sebagai pendahulu dari benteng Merah Delhi.
Berwarna kolosal adalah 20 kaki tinggi dan seluruh benteng dikelilingi oleh parit busuk.Amar Singh gerbang ke arah selatan adalah titik masuk hanya dalam benteng.Bangunan dan struktur di dalam benteng memberikan kesan sebuah bandar di dalam bandar.Banyak bangunan di dalam benteng sekarang ditutup untuk awam.Mutiara marmar masjid di dalam benteng yang merupakan salah satu masjid yang paling cantik di India.


Pintu masuk ke Agra Fort…




Ini Agra Fort…






Ini adalah Taj Mahal dari atas Agra Fort….cantikkan…



Tengok tu….pegang puncak bumbung yg tertinggi…..


Eeee kiutnya…chipmunk…


Hari dah makin nak malam….so kami di hantar balik ke hotel untuk dinner… inilah dinner kami malam ini…


















Perut dah kenyang….jom balik bilik rehat…penat sangat…

Tunggu Part II.....hari ke-3...