Thursday, April 21, 2011

@ Mac 2011 Trip To New Delhi 5H4M (Part 2)


Hari-3 Jumaat 11/03/2011

08.30am (waktu India) sama dgn hari sebelumnya…breakfast dulu kat hotel sebelum di bawa melawat sekitar Jaipur yg dikenali sebagai ‘The Pink City’…. kerana semua bangunannya berwarna pink…tiada lain selain pink….



Pagi ni jadual lawatan adalah ke Fatehpur Sikri yang terletak 37 km dari Agra yang merupakan sebuah bandar utama di Red Sandstone


Fatehpur Sikri adalah sebuah Bandar utama di Red Sandstone yang terletak dalam 37 km dari Agra merupakan  kota empayar dinasti Mughal antara 1571 dan 1584. Dibina oleh Maharaja Mughal, Akba., kota kerajaan ini adalah salah satu dari jenis. Dia telah merancang bandar ini sebagai modal, tetapi kekurangan air memaksanya untuk meninggalkan bandar. Selepas itu dalam masa 20 tahun, ibu negara Mughal dialihkan ke Lahore.

Hari ini, bandar hantu mempunyai penduduk sekitar 30.000. Bandar ini sepi tetapi masih mempertahankan banyak dari struktur lama, kerana usaha dari jabatan Arkeologi. Dan kemegahan senibina bandar sepi ini tidak boleh dijelaskan dalam kata-kata melainkan dengan melihat dan alami sendiri  aura bangunan-bangunannya yang megah berdiri.

Fatehpur Sikri adalah salah satu contoh terbaik daripada kemegahan senibina Mughal pada puncaknya.Walaupun bandar ini diruntuhan, itu adalah tempat yang harus dikunjungi jika datang ke Agra. Fatehpur Sikri adalah contoh terbaik dari puncak Hindu dan senibina Islam.Fatehpur Sikri Masjid dikatakan salinan masjid di Mekah dan mempunyai design, berasal dari arsitektur Parsi & Hindu.









Beli, jangan tak beli....masing-masing tidak lepaskan peluang melihat barangan yang di jual......



Ini permandangan dari atas Fatehpur Sikri ke bawah.....


Ini pula..bunga rose segar yang dijual untuk sembahyang di kuil....



Bilamana transport (land rover) yang ditunggu-tunggu tidak juga muncul…bagi menjimatkan masa kami mengambil keputusan untuk berjalan saja turun ke kawasan parking dimana bas menunggu…..


Selain daripada gajah yang digunakan sebagai binatang tunggangan….unta juga menjadi pengangkutan utama……




Makan tengahari….seperti biasa kami akan di bawa balik ke hotel untuk makan dan sembahyang sekali…. Ini makan tengahari kami…..menunya sama aje…ada capati, pasta dan nasi beriani…..sementara pencuci mulutnya, ais krim……













Setelah semuanya selesai…acara petang; kami di bawa ke City Palace, Jaipur.













Penjual papadom…. ada yang nak rasa tak papadomnya…


Dan acara seterusnya…shopping……




Tunggu Part III.....hari ke-4 & ke-5...hari-hari terakhir lawatan !!!!!